آنچه درباره کرونا می‌‌دانیم

ویروس کرونا

این ویروس اولین بار اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در عده‌ای در بازار فروش حیوانات در شهر وهان چین دیده شد. اسم رسمی این ویروس، سارس-کرونا-۲ است و قرابت دارد با ویروس‌هایی که خفاش‌ها را آلوده می‌کنند. گمان می‌رود این ویروس از خفاش به یک حیوان نامعلوم و از آن به انسان منتقل شده باشد. این حلقه گمشده هنوز شناخته نشده و می تواند منبع بیماری‌های عفونی دیگری باشد.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس باعث عفونت ریه‌ها می‌شود. نخستین علامت بیماری تب است و سپس سرفه خشک که می‌تواند به مشکلات تنفسی نیز منتهی شود. سرفه باید جدید و پیوسته باشد، یعنی سرفه زیاد برای مدتی بیش از یک ساعت، یا سه نوبت یا بیشتر سرفه ظرف ۲۴ ساعت (اگر شما در حالت عادی سرفه می‌کنید، ممکن است از حالت عادی بدتر باشد).
به گفته دانشمندان، میانگین زمان لازم برای بروز علائم ۵ روز است، اما در بعضی‌ها ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که دوره کمون این بیماری تا ۱۴ روز طول می‌کشد.
گزارش‌هایی نیز مبنی بر از دست رفتن حس بویایی و چشایی دریافت شده است. تعداد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی از فقدان حس بویایی و چشایی می‌گویند افزایش پیدا کرده است و تست ویروس کرونای بعضی از آن‌ها نیز مثبت بوده است به همین دلیل از دست رفتن این دو حس جزو علائم این بیماری محسوب شده است.
نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به نظر کم می‌آید - بین ۱ تا ۲ درصد - اما نمی‌توان خیلی به این آمار اتکا کرد.

ویروس کرونا چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

در انسان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند. این ویروس همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند، اگرچه گمان می‌رود این شیوۀ اصلی سرایت ویروس نباشد.

مردم چگونه می‌توانند از سرایت این بیماری پیشگیری کنند؟

«مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» (CDC) اقدامات بهداشتی خوبی ازجمله این موارد را توصیه می‌کند: شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری. به‌علاوه، توصیه می‌کنیم که حتی اگر بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعاً لازم باشد بیرون بروید، و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید (حداقل شش فوت یا حدود دو متر از دیگران فاصله بگیرید) و ماسکی بپوشید که دهان و بینی شما را بپوشاند.

آیا کووید-19 قابل درمان است؟

هیچ واکسنی وجود ندارد و از آنجایی که ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هم روی آن تأثیری ندارند. ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی بدون اینکه درمان خاصی وجود داشته باشد، عموماً اقدام به معالجه علائم و ایجاد احساس راحتی بیشتر در بیمار می‌کنند.